Monday, 12 March 2012

Metamorfosis manusia

Assalamualaikum, salam pembuka bicara. Selamat datang ke entri terbaru rekaan penulis yang ingin bersama-sama penulis blog yang lain untuk 'menerjah' ke dunia blog yang penuh warna-warni ini. Sebagai permulaan, izinkan penulis menterjemah sisi makna Metamorfosis Kehidupan yang menjadi 'otot' dan 'nadi' pada entri ini. Seperti yang sedia ketahui, setiap kehidupan di dalam dunia ini akan melalui proses metamorfosis yang berbeza. Sepertinya rama-rama yang melalui proses metamorfosis dari seekor ulat beluncas sehinggalah ia menjadi 'makhluk' yang terindah tergolong dalam kumpulan yang disertainya. Maka manusia juga melalui proses metamorfosis juga, yakni perubahan fizikal dari lahirnya manusia ke dunia, mengenali apa ertinya dunia, sehingga ia mampu belajar untuk meniarap, merangkak, berjalan, berlari dan terjatuh, dan sampai saat dan ketikanya, manusia sedikit demi sedikit melalui perubahan fizikal secara mendadak.

 

Dari dunia yang 'KECIL' dan 'kerdil', manusia lantas berubah menjadi seorang KANAK-KANAK yang pandai bercakap, bergaul, bermain, bergaduh, berkawan dan sebagainya, sebelum dia mengalami 'anjakan paradigma' ke dunia REMAJA yang begitu menyeronokkan dan dianggap 'Dunia yang begitu menggiurkan', dunia yang serba dengan cabaran dan pancaroba. Lantas setelah penat mengejar keseronokan duniawi, manusia sedikit demi sedikit melangkah ke alam keDEWASAan yang mana kebiasaanya kematangan pemikiran sama sekali dituntut, namun adakalanya ia tidak seperti apa yang disangka, di pertengahan metamorfosis inilah yang sering terjadinya konflik, masalah yang pelbagai, kecelaruan dan pelbagai ragam kehidupan yang terpaksa dihadapi. Di sinilah peringkat metamorfosis yang sempurna sebelum manusia mengalami fizikal 'tidak awet muda', berkedut, semakin membongkok dan tidak punya daya ketahanan badan yang tinggi, yakni itulah yang dinamakan peringkat sudah lama hidup atau sudah lanjut usia a.k.a TUA.

Begitulah sedikit sebanyak proses metaforfosis manusia yang sedia kita ketahui. Metamorfosis tidak berhenti setakat ini sahaja, kerana metamorfosis akan menyingkap pelbagai perubahan fizikal, rupa, kejadian yang pokok pangkalnya adalah manusia yang menjadi agen kepada metamorfosis tersebut. sekian wassalam.



1 comment: