Tuesday 20 March 2012

MANUSIA: agen MEMBERI, agen MERASA

Seringkali kita mendengar pepatah berkata, 'ORANG MEMBERI, KITA MERASA'. Pepatah yang sering digunakan masyarakat Melayu khususnya, yang kaya dengan nilai bahasa yang tinggi. Tapi pernahkah kita terfikir bahawa manusia sebenarnya bukan sahaja menjadi agen pemberi sahaja, malah manusia juga adalah agen perasa. tentu ramai ada yang masih terkial sementelah penulis bawakan entri terbaru ini. Bukan apa, manusia sering menyalah anggap penggunaan pepatah yang kadang-kadang membingungkan kita. Ini pengalaman yang dialami penulis sendiri yang mana, pernah seketika, ketika penulis pergi ke satu warung di kampung kelahiran penulis sendiri untuk memesan roti canai, terdengar perbualan antara pak cik A dan pak cik B, yang mana mereka sedang rancak berbual mengenai wang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). Pak cik A mendapat RM500, manakala pak cik yang satu lagi perlu membuat rayuan. Hendak dijadikan satu cerita (walaupun tidak menarik), pak cik A gembira yang teramat apabila dapat habuan RM500, manakala pak cik B mengeluh dan dengan nada kesal mempertikaikan keputusan kerajaan dalam menentukan bantuan kepada rakyat. 


 Dari segi pendapatan, pak cik A lebih jauh tinggi berbanding pak cik B yang pendapatannya hanya sekadar untuk bernafas sahaja. Berikut merupakan sedikit perbualan yang sempat penulis ingat
Pak cik A:  sudah diberi kerajaan, takkan mahu menolak, KERAJAAN MEMBERI, KITA MERASA dengan nadanya begitu bangga sekali. 
Pak cik B: kalau kerajaan memberi, kenapa tidak kepada semua, kenapa ada yang dapat, ada yang tidak dapat?kenapa perlu sampai membuat rayuan.
Pak cik A: kadang-kadang kita kena sedar juga, takkan semua kita nak merasa, tiada satu sumbangan dan jasa pun kita beri pada negara. 
Pak cik B: ai, kenapa pulak?mentang-mentang kau dapat, bolehlah kata begitu. Sepatutnya, kerajaan membantu semua rakyat sebab itu semua duit rakyat, bukan duit diorang. Mana slogan mereka, RAKYAT DIDAHULUKAN?
Pak cik A: tahu mengeluh je kau tahu. Mungkin ada sebab kerajaan menolak permohonan kau. kita tak semestinya menanti apa yang diberi, kadang-kadang kita juga patut memberi, dengan apa?dengan sokongan dan sebagainya. Kalau kita hendak merasa, sampai bila?
Pak cik B: (dengan nada reda), malas aku nak berbalah dengan kau, aku cuma tidak puas hati kenapa perlu aku membuat rayuan. kalau difikirkan kembali, kita sudah lama memberi, memberi apa, MEMBERI MUKA kepada kerajaan dan juga MEMBERI mereka PELUANG untuk memenangi hati rakyat.
Pak cik A: tak mampu berkata apa...


 



Dapat juga kita simpulkan di sini, dalam kehidupan ini, kita bukan setakat menjadi agen PEMBERI, malah kita juga adalah agen PERASA, tidak hanya menunding jari kepada sesiapa, tetapi hanya merenung, kenapa tidak kita memberi terlebih dahulu, sebelum kita merasa, kerana lambat laun kita juga akan dapat merasa apabila diberi oleh orang lain, tidak kiralah wang, pakaian, harta-benda dan macam-macam lagi. berkenaan dengan insiden di atas, saya tidak berkata pihak ini betul, pihak ini salah. Betul juga apa yang dikatakan oleh pak cik B, kita sudah lama MEMBERI peluang dan muka pada kerajaan sehinggakan kerajaan TIDAK PERNAH MERASA kepahitan yang dialami rakyat. Boleh jadi juga betul apa yang dikatakan oleh Pak cik A, selama yang DIBERI kerajaan, pernah rakyat MERASAI susah payah kerajaan dalam menjaga hal-ehwal rakyat. Seperti yang orang putih kata, perlu ada "GIVE AND TAKE". Penulis memberi peluang kepada anda untuk berfikir, mana yang patut dirasakan betul, mana yang patut dirasakan salah. sekian WASSALAM. 




 

No comments:

Post a Comment