Friday 11 May 2012

MAKKAH, MADINAH: Al-Bait Al-Quds, Al-Bait Al-Idaman


Rasanya dua destinasi inilah menjadi titik tolak kepada seluruh umat Islam di dunia hendaknya. Destinasi yang sentiasa menjadi pilihan utama rakyat seagama kita, MAKKAH dan MADINAH. Nama pun sudah cukup membuatkan kita teruja, berkobar-kobar untuk ke sana. Bagi yang masih belum menjejakkan kaki ke sana, tentu mengharapkan sinar keizinan Allah untuk mereka pergi walau sekali. Bagi yang sudah pergi, semestinya, perkataan “Hendak pergi lagi” pasti ada dalam benak fikiran dan otak kepala.


Segala puji bagi Allah Yang Maha Memberi lagi Maha Kaya, tiada Tuhan selain Dia. Dia yang menjadikan Makkah sebagai Baitul Haram, sebuah tempat yang paling mulia.Makkah Al-Mukkarramah adalah sebuah negeri yang dipilih Allah sebagai tempat bagi Bait-Nya. Oleh karena itu, Dia menyucikan dan menjadikannya sebagai tanah suci yang damai, melipatgandakan amal kebajikan yang dikerjakan di sana, serta menjadikannya sebagai masjid dan kiblat dunia. Rasulullah SAW bersabda " Satu kali solat di masjidku ini lebih baik darpada seribu kali solat di masjid-masjid yang lain,kecuali Masjidil Haram.Sedangkan satu kali solat di Masjidil Haram itu lebih utama dari pada seratus ribu kali solat di tempat lain. 



Allah SWT berfirman :
Sesungguhnya rumah yang mula-mula dibangun untuk (tempat beribadah) manusia ialah Baitullah yang di Bakkah (Makkah) yang diberkahi dan menjadi petunjuk bagi semua manusia. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (diantaranya) maqam Ibrahim. Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengejakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa menginkari kewajiban haji, maka sesungguhnya Allah Mahakaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam (QS. Alu 'Imran: 96,97) 



Madinah atau nama penuhnya Madinah al-Munawwarah juga salah sebuah kota idaman yang terdapat di wilayah Hijaz, Arab Saudi. Madinah pada asalnya bernama Yathrib tetapi selepas peristiwa hijrah, namanya diubah kepadaMadinat Al-Nabi (Kota Nabi) ataupun Al Madinah Al Munawwarah (Kota yang bercahaya) sementara perkataan Madinah bermaksud "bandar/kota".


Madinah ialah kota paling suci yang kedua bagi umat Islam. Hal ini adalah kerana di Madinah terletaknya Masjid An-Nabawi yang mana terdapat makam Nabi Muhammad S.A.W. Kawasan itu dibina di atas tapak rumah Nabi Muhammad s.a.w. Rumah baginda kemudiannnya menjadi sebahagian daripada bangunan masjid apabila masjid itu diperbesarkan oleh Khalifah Al Walid Ibni Abdul Malik daripada Kerajaan Umayyah.


Jadikan destinasi percutian anda atau destinasi bulan madu anda adalah MAKKAH dan MADINAH kerana ia adalah BAIT AL-QUDS, BAIT AL-IDAMAN.