Saturday 12 May 2012

Teman, Kawan dan Sahabat

Teman, Kawan, Sahabat, rakan, kenalan dan sebagainya merupakan terminologi yang sama digunakan kepada seseorang yang berada bersama kita, atau bahasa mudahnya berada di sekeliling kita. Mereka merupakan insan yang sentiasa berada dalam kehidupan manusia walau manusia itu sering berubah tempat, waktu dan masa. Kerana walau di mana sahaja manusia berada, seorang rakan, sahabat, teman tidak perbah lekang dalam  ruang legar keduniaan manusia. 



Cumanya, mencari kenalan untuk bergembira memang suatu proses yang amat mudah, mereka mudah berdampingan dengan kita, mereka adalah orang paling 'setia' bersama kita, namun mencari makna sahabat atau rakan yang sejati, bukan proses yang mudah, perlu diperhalusi secara mendalam, dan perlu difikirkan apakah sahabat itu mampu bersama kita ketika susah dan senang.


Rakan atau kawan yang baik sentiasa memberi dorongan dan nasihat kepada kita, berada di legasi kehidupan kita walau waktu sukar, menolong apa yang termampu tetapi bukanlah memperhambakan atau memperjudikan kehidupan mereka sepenuhnya bersama kita, tetapi mereka inilah tempat untuk mengadu masalah, segala kedukaan, segala keresahan yang mungkin mampu dirungkaikan oleh mereka yang bergelar sahabat ini. Walaubagaimanapun, mereka tidaklah memberi komitmen 100% kepada diri kita kerana mereka juga manusia seperti manusia lain yang mempunyai kehidupan yang perlu dititikberatkan. 



Apapun tanggapan kita pada seorang rakan, dia tetap seorang sahabat yang berada dekat dengan kita, mereka sentiasa dalam pemerhatian kita, sentiasa 'wujud' dalam Firma Kehidupan manusia sehingga akhir nyawanya kerana mereka adalah TEMAN, KAWAN dan SAHABAT...